Quality of Service, wat is het en wat kan je ermee?

Podcast interview met Simon Poels

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Altijd als eerste op de hoogte van nieuwe artikelen, blogs en podcasts van Pocos

Wat is Quality of Service, of QoS, eigenlijk?

 

We hebben allemaal weleens gemerkt dat een telefoon of videogesprek hapert of wegvalt. Quality of service is een manier om dat te voorkomen. Eigenlijk is het plaatje groter. Het gaat om het managen en verdelen van de beschikbare bandbreedte van een internetverbinding. Met QoS zorgen we ervoor dat informatiepakketjes die spraak- of video gegevens bevatten altijd meteen worden verstuurd, zonder vertraging en zonder pakketjes te ‘vergeten’. Hierdoor krijgt spraak- en videoverkeer feitelijk voorrang op ander type verkeer zoals email, spotify, netflix of youtube. Via de laatste kan ook spraak of video getransporteerd worden, maar dit is niet real-time, en daarom is daarvoor voorrang niet nodig.

Is QoS nog wel relevant met onze uitstekende infrastructuur in Nederland?

Absoluut! Elke internetverbinding heeft een gelimiteerde bandbreedte. En hoe breedbandig een verbinding ook is, er zal onvermijdelijk op bepaalde momenten congestie ontstaan. En QoS is feitelijk alleen relevant wanneer er sprake van congestie is. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij het ontvangen van een grote email of het downloaden van een grote file. Dit zal de maximale bandbreedte van je verbinding gebruiken en dus congestie veroorzaken. Zo is TCP nu eenmaal gemaakt. QoS is eigenlijk het managen van de congestie. Denk aan de file op de A2. Wanneer er een takeltruck of een ambulance moet rijden, dan kan deze gewoon door, ondanks dat het andere verkeer vaststaat. Daarvoor hebben we de vluchtstrook. De hulpdiensten vormen zogenaamd ‘prioriteitsverkeer’. Prioriteitsverkeer mag altijd doorrijden, ook in geval van congestie. Congestie op de weg noemen wij filevorming. En dat komt zelfs af en toe voor op de 5 stroken A2 tussen Amsterdam en Utrecht. Ondanks de enorme capaciteit van het uitstekende Nederlandse wegennetwerk zie je toch af en toe congestie. En zo werkt het ook op het Internet.

Welke factoren spelen een rol om te garanderen dat je een kwalitatief goed telefoongesprek kunt voeren via IP?

Bij een telefoongesprek gaat de audio in 2 richtingen. Eén richting voor het geluid dat je hoort, de downstream, en één voor het geluid dat je naar de ander kant stuurt, de upstream. In die streams kan allebei op onafhankelijke momenten congestie ontstaan. Maar de plek waar deze congestie gemanaged moet worden is verschillend. Bij de downstream (het geluid dat je hoort) ligt de flessenhals bij je internet serviceprovider. Die zal ervoor moeten zorgen dat in de beschikbare bandbreedte naar jou als abonnee toe er prioriteit wordt gegeven aan de spraak- of video- gegevens. Bij de audio stream naar de andere kant, de upstream, wordt de flessenhals gevormd door je router op locatie. Jouw telefoon en pc stuurt via Wifi of met een ethernet kabel data naar de router. De router heeft slechts een beperkte capaciteit om verkeer naar het internet te sturen. Deze capaciteit is namelijk typisch minder dan de aangesloten apparaten gegevens kunnen versturen naar de router. Hierdoor vormt de router de flessenhals. In dit geval moet de router op locatie ervoor zorgen dat spraak- en videogegevens voorrang krijgen. Dit moet je dus instellen in de router op locatie. Belangrijk is daarbij wel dat de ISP en de router op locatie het verkeer dat prioriteit moet krijgen herkennen. Dit noemen we classificeren. Bij hulpdiensten op de A2 is dat makkelijk: Die hebben zwaailichten. Maar bij spraak- en video IP-pakketten is dat lastiger. Maar ze zijn wel te herkennen. Zo herkennen we het verkeer aan de hand van het feit dat het UDP-verkeer is en dat het afkomstig is van bepaalde IP-adressen en dat de poort nummers hoog zijn.

Welke 3 tips heb je voor de Voice engineers die dagelijks bij klanten een cloud telefonie dienst installeren?

Tip 1: Neem altijd een internetverbinding af bij de partij die ook de telefonie dienst levert. Alleen die partij kan QoS inregelen, omdat alleen zij er baat bij hebben en alleen zij het verkeer kunnen herkennen.

Tip 2: Als je bij Pocos een cloud telefonie dienst afneemt, neem op de klant locatie een Pocos internetverbinding af en zet in Pulse het QoS vinkje aan. Dit kost niks extra, en levert heel veel voordeel.

Tip 3: Neem voor de klant locatie een managed router van Pocos af. Dan wordt standaard QoS toegepast. Installeer je je eigen router, zorg dan zelf ervoor dat QoS goed werkt. Stel het in en test het goed.

En even een afsluiting: Ik hoor vaak van partners dat de klant al een internetverbinding heeft, die voldoende capaciteit heeft. Daardoor zou QoS niet nodig zijn. Dit is per definitie niet correct. Elke verbinding heeft last van congestie, ongeacht de beschikbare bandbreedte. Ik heb zelfs congestieproblemen gezien bij klanten die een gigabit bandbreedte tot hun beschikking hebben. Zelfs die verbinding krijg je vol met het downloaden van een mooie film of een gerichte DDOS attack.

 

Beluister hier de podcast

 

Terug naar overzicht

Veelgestelde vragen

Mijn telefoongesprek valt vaak weg of hapert, hoe kan dit?

Dit wordt veroorzaakt door congestie op de internetverbinding op het moment dat de volledige beschikbare bandbreedte in gebruik is. Dus als iedereen tegelijk aan het downloaden, uploaden en aan het VoIP bellen is.

Hoe voorkom je haperende telefoongesprekken?

Dat kun je inregelen met een techniek genaamd Quality of Service.

Wat is Quality of Service (QoS)?

Een techniek dat ervoor zorgt dat spraak- en videoverkeer voorrang krijgt op ander type verkeer zoals email, spotify, netflix of youtube.

Meer weten of een afspraak maken?

Laat je gegevens achter en je hoort snel van ons. Zoals gezegd: geheel vrijblijvend, gewoon kennis maken!