Een Standard of een Premium verbinding?

Auteur: Jelle de Bruijn

Wat zijn de verschillen tussen een Standard en een Premium Business Fiber?

Fysiek zijn er geen verschillen tussen een Premium en een Standard verbinding, maar wat houdt het verschil dan wel in? En wanneer kies je voor welke oplossing? En waarom zijn deze verschillen aangebracht?

Om je meer te kunnen vertellen over het verschil tussen een premium verbinding en een standard verbinding moeten we eerst wat uitleggen over een term die ook wel overboeking wordt genoemd. Overboeking geeft aan of je de capaciteit van een verbinding gedeeltelijk of volledig tot je beschikking kunt hebben gedurende de hele dag. Verreweg de meeste verbindingen in NL (95%) zijn overboekt zoals we dat noemen. Dat betekent dat je de capaciteit van het netwerk deelt met nog veel meer gebruikers. Dit heeft niets te maken met het delen van een internetverbinding. Het is dus altijd een eigen verbinding die je niet deelt met je buurman zoals velen denken. Een standaard of lite verbinding is altijd overboekt en een premium verbinding niet.

Een overboekte verbinding heeft vaak een aanduiding achter de verbinding bijv.: 1:10/ 1:5/ 1:25. Er leeft een beetje een misvatting over het lezen van deze overboeking. Vaak wordt begrepen dat als een verbinding 1:10 is overboekt dat deze verbinding/ capaciteit wordt gedeeld met nog 9 andere gebruikers. Dit is absoluut niet waar, want dit kunnen in de praktijk wel vele duizenden gebruikers zijn. Zie het als water uit de kraan. Niet iedereen zal tegelijk water gebruiken, zo kunnen er vele duizenden huishoudens gebruik maken van leidingwater waarbij de waterleiding een bepaalde capaciteit heeft. In de zomer, als het erg warm is en men veel water gebruikt lees je regelmatig dat de capaciteit voor iedereen verminderd. Er komt dus minder water uit de kraan. Dit gebeurt met het internet op een soort van zelfde manier. Je deelt de capaciteit naar het internet met vele gebruikers, echter gebruikt niet iedereen op hetzelfde moment evenveel capaciteit van zijn of haar verbinding. Op deze manier kunnen internetproviders vele verbindingen opleveren met veel bandbreedte. Met de wetenschap dat niet iedereen de hele dag op hetzelfde moment de internet capaciteit gebruikt, kunnen verbindingen met een hoge bandbreedte (snelheid) geleverd worden tegen een voordelig tarief.

Wat betekent dan wel dat tweede getal achter de “:” bijvoorbeeld die 10 in 1:10? In feite betekent dit dat je de afgenomen bandbreedte mag verwachten, maar deze maar 10% van de tijd volledig tot je beschikking mag hebben. Krijg je straf als je dit ongemerkt wel doet? Nee niet direct, maar een berekening is wel gemaakt op basis van het gebruik van de grote gemene deler. Gebruik je je afgenomen bandbreedte dus volledig voor een langere tijd dan die 10%, dan dien je een premium verbinding af te nemen. Het verschil tussen deze 2 opties is dan ook dat de provider jou altijd op elk moment moet kunnen garanderen dat jij je je afgenomen bandbreedte moet kunnen behalen. Omdat je deze capaciteit dan niet met vele andere deelt en de provider deze bandbreedte voor jou dus altijd moet reserveren betekent dat dat hij die capaciteit niet kan gebruiken voor andere gebruikers. Daarom zijn deze premium verbindingen met een overboeking van 1:1 ook een stuk kostbaarder. Zie het weer als het waternet waarbij iedereen de hele dag evenveel water op hetzelfde moment zou moeten hebben, dat zou betekenen dat het leidingnet en de hoeveelheid water veel groter zou moeten zijn dan nu het geval is. Wanneer gebruik je dan wel een premium verbinding? Daar zijn verschillende redenen voor te bedenken. Bijvoorbeeld met een datacenter koppeling. De capaciteit is dan elk moment van de dag gewenst of in ieder geval meer dan het overboekingsgetal. Je kunt ook denken aan situaties waarbij eventuele congestie op het netwerk ongewenst is. Als bijvoorbeeld iedereen een WK wedstrijd gaat streamen is het niet wenselijk voor de beveiliging van een bank bijvoorbeeld dat deze onbereikbaar is en daarom is het van belang in verschillende gevallen bandbreedte te kunnen garanderen. Ook bij grote data migraties en data replicatie oplossingen kan het van belang zijn dat de bandbreedte gegarandeerd is.

Daarnaast is er soms nog een verschil tussen een premium en een overboekte (standard, lite) verbinding. De SLA (afgesproken servicelevel agreement) kan namelijk verschillen. Het is vaak mogelijk om uptime garanties, onderhoud tijdvakken en ondersteuning aan te passen aan de wensen en eisen van de klant. Vaak hebben we het in de markt over bijvoorbeeld een brons, zilver en goud SLA. Wanneer er een Goud SLA wordt afgenomen van een provider krijgt de klant sneller feedback, een hogere uptime garantie en de reparatietijd bij een eventueel probleem is korter dan bij bijvoorbeeld een brons SLA. Niet bij alle overboekte verbindingen is het mogelijk om een zogenoemde verhoogde SLA af te nemen. Bij een premium verbinding heeft men in sommige gevallen dan ook de mogelijkheid om een betere SLA af te nemen. Wil je je uptime van een verbinding garanderen dan zijn daar vele mogelijkheden voor maar deze bespreken wij in een ander artikel.

 

Terug naar overzicht

Zie het als water uit de kraan, niet iedereen zal tegelijk water gebruiken
Zie het als water uit de kraan, niet iedereen zal tegelijk water gebruiken

Word onze nieuwe partner

Bekijk hier de 5 redenen om met Pocos samen te werken

Wil je meer informatie ontvangen?

Laat dan hier je gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.